Tuesday, June 26, 2012

::: Tuesday in bluess :::

Pagi tadi call Apak. Lepas rasa rindu bila memndengar suara Apak ditalian. Alhamdulillah, suara Apak bersemangat sangat2. Lepas tu Apak pass phone to my abang. So, saya tanya abang, apak sehat tak? Abang reply saya, "tak sehat sangat, apak kena makan ubat tambah darah selama 4 bulan". Bila saya dengar tu, saya rasa sedih sebab apak tak sehat sangat. Dari jauh saya dapat dengar apak batuk-batuk.

Apak kurang rehat agaknya.. Saya tau Apak kerja kuat. Selagi dia boleh pergi kelaut, selagi itulah dia akan berhempas pulas untuk mencari rezeki. Kami adik beradik dah nasihat supaya apak banyakkan rehat sbb apak pernah sakit pada oktober tahun 2010. Keadaan apak sangat membimbangkan.

Alhamdulillah pada masa tu saya maseh di Hyderabad dan secara kebetulan jugak, saya akan balik M'sia disebabkan visa telah tamat. Saya dapat call menyatakan apak kena admit hospital sebab kurang darah. Perasaan saya masa tu Allah saja yang tahu. Nasib saya baik sbb jarak penerbangan India Malaysia tak jauh sangat. Hanya mengambil masa 3 jam dah sampai KL. Seterusnya ke Miri mengambil masa 2 jam penerbangan.

Masa tu, sampai-sampai saja dirumah makcik, terlihat tubuh apak terbaring lesu. Apak baru selesai pembedahan tulang belakang untuk diambil sample dan dibuat ujikaji untuk mengetahui tahap kesihatan beliau. Kami sekeluarga sangat risau tengok keadaan badan apak yang semakin susut. Hanya doa kami panjatkan supaya apak cepat sembuh pada ketika itu. Jujur saya katakan, saya tak suka tengok apak sakit. Tapi, semua itu kuasa tuhan. Siapa kita nak menolaknya :(



Saya paham sangat perasaan apak. Dia tak biasa terbaring sepanjang hari. Setiap hari ada saja perkara yang hendak dia lakukan. Tapi keadaan yang tidak mengizinkan dan beliau dijaga rapi oleh mak dan semua ahli keluarga ketika itu. Saya sedih sangat pada masa tu, tak sanggup tengok apak dalam keadaan yang terbaring  lesu.

Namun, kebesaran Allah dengan lafaz syukur Alhamdulillah, keputusan ujian pembedahan apak menunjukkan keadaan apak tak ada yang perlu dirisaukan. Kami bersyukur sangat kepada Allah apak dijauhkan dari penyakit berbahaya. Doktor yang memeriksa apak sangat terkejut. Dia cakap " This is miracle, thanks god". Saya bertanya mahu penjelesan. Dia menerangkan segala. Saya juga sangat terkejut dan serta merta saya menadah tangan tanda syukur pada Allah. "Allah is Great".

Semua ni berlaku dua tahun lepas. Doa saya, Semoga kesihatan apak dan mak sentiasa dilindungi Allah dan semoga juga Allah permudahkan urusan mereka berdua untuk menunaikan haji di Tanah Suci Mekah. Insya Allah ....




Saya tak suka bila dengar berita yang menyedihkan hati saya. Tapi siapalah saya. Allah know better.


  

No comments: