Thursday, July 19, 2012

::: DUBAI 2009 :::

Imbas balik pada oktober tahun 2009, saya dan hubby pergi ke Dubai untuk ziarah family dia dekat sana. Nak jumpa mak mertua saya kalut sikit. Tak biasa dan asyik dok fikir yang bukan-bukan.. hehehe. Risau gak nak travel memandangkan saya tengah lima bulan pregnant. 1st baby katakan, mcm kena kawalan ketat jer.. hehehe.. Masa tu H1N1 tgh hangat merebak dan menyerang terutama ibu mengandung.. Tawakal Allah jer :-)

Kami naik flight Emirate direct from San Francisco to Dubai. 17 jam perjalanan tanpa henti. Dalam kapal terbang saya tak boleh nak duduk tenang sebab asyik kebas kaki jer. Saya bangun dan jenjalan dalam kapal terbang. Bukan saya sorang jer yang buat tu, ada beberapa org jugak. Lengoh sangat dan tak selesa. Kejap-kejap minum air dan kerap ke tandas. ;-)

Risau tu, sebab waktu tu season H1N1 melanda seluruh dunia. Tawakal jer masa tu. Setelah 17 jam perjalanan akhirnya sampai Dubai. Satu syawal ketika itu. Sambut raya dalam kapal terbang. :-) Alhamdulillah perjalanan dipermudahkan Allah.

Dah siap ambik luggage, yang best nya, hubby ingat2 lupa daaa wajah kesayangan adik dia.. hahaha.. kelakau nau tau tak.. Boleh jer kami buat dek, yang pada waktu berjalan keluar ke kawasan menunggu sah-sah adik dia lalu depan kami. Alahai sabar jer la.. Betul gak, imej dah berubah tu yang tak kenal tu. Dgn pakaian arab yang siap pakai serban lagi mana nak kenal.. hehehe..

Sampai rumah pada pagi raya tu, kami disambut gembira oleh alhi keluarga hubby. Sambil bersalam dan wish eid mubarak pada semua.. 1st time beraya dgn keluarga mentua..;-) Alhamdulillah mereka baik sangat. Layan saya mcm puteri raja.. hehehe.. Siap dapat gift dari adik-adik dia dan mak mertua. Gift dari mak mertua tu yang Mahal.. Dia boleh terima saya seadanya walaupun kami berbeza segalanya. Masalah hanya pada pertuturan. Kami hanya mampu berbalas senyum dan "senyum tak perlu kata apa" sudah mencukupi.

Kami bukan saja datang ziarah, kami datang untuk menghadiri perkahwinan adik hubby. Memang grand la. Buat dekat hotel. Makanan sedap-sedap tu dan yang paling mahal adalah pengalaman saya menghadiri perkahwinan orang middle east. Berbeza sangat-sangat dari perkahwinan kita orang melayu.

Perkahwinan dibahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan lelaki di rumah pengantin perempuan. Kumpulan wanita special sikit, diadakan dihotel mewah. Memang besar perbelanjaan perkahwinan ni. Untung la bagi pihak pengantin wanita. Saya seperti biasa, memakai baju jubah abaya dua lapis. Bahagian dalam berwarna hijau dan dibahagian luar berwarna hitam. Memang rata-rata kaum wanita memakai abaya hitam. Alangkah terkejutnya, apabila semua nya berada didalam  ballroom, saya rasa berada dalam western party pulak. Bermacam-macam fesyen ada.. Mulanya bertudung, setelah masuk, semua tanggalkan tudung dan burqa. Perghhh memang 1st class la. Make up jangan cakap la.. Meletop abis. hehehe.. Saya jer yang kekal seperti sedia kala. hehehe.

Pada ketika pihak pengantin lelaki berserta rombongan (hanya ahli keluarga terdekat) masuk ke ballroom, keadaan berubah, semua dah pakai balik abaya. Hanya pengantin perempuan yang masih berpakaian pengantin tapi dilitupi oleh kain putih dari paras kepala sampai pinggan. Lucu gak tengok tapi masih menjaga aurat.

Alhamdulillah segala urusan selesai dengan baik dan lancar. Tempoh masa 10 hari di Dubai kami utilized dengan sepenuhnya. Jalan-jalan ke Dubai Mall, tengok water fountain, burj al-arab, aquarium, gold market dll.

best naik emirate, siap shopping make up lagi waktu balit US

kilauan emas. terfikir, sapa nak pakai tali pinggang emas ni???

burj al-arab pada waktu malam. 

farewell dinner kat Chili's Dubai mall.


pasangan bahagia ;-) 

letih jalan, rest sambil tunggu music water fountain.

MIL and me.

FIL and BIL 

Emangnya seronok bangat sih. hehehe. Lepas 10 hari disana, kami pun berangkat pulang ku SFO dengan menaiki flight yang sama. Flight awal pagi sangat-sangat. Siap salam-salam dan seperti biasa drama air mata.. hehehe. Sedih sangat tau nengok mak mertua berpelukan dgn hubby nangis2.  Saya dok tibai nangis dlm kereta sampai airport. emosi org mengandung katakan.

Insya Allah akan sampai Dubai suatu hari nanti. :-) Nak bawak my son jenjalan sana pulak. Bila kah agaknya yer. Ayah mertua tak berapa sehat. Khabarnya dah pergi London untuk rawatan susulan. Semoga Ayahanda mertua kembali sehat seperti biasa.. Aminn.







No comments: